23 Ekim 2010 Cumartesi

Ebu Abdullah Muhammed bin Musa el Harezmi Kimdir?

Harizm 780 - Bağdat 850


Türk kökenli Matematik veAstronomi bilginidir. Cebir ve Astronomi bilimlerinde önemli eserler yazmıştır. Harizmi'nin Ahmed, Muhammed ve Hasan adlı üç çocuğu olup, hepsi de Matematik bilimi üzerinde ciddi çalışmalarıyla tanınır.

Hive bölgesinde
bir Türk şehri olan Harizm'den Bağdat'a gelerek zamanın alimlerinden ders aldı ve kendini yetiştirdi. Harizmi, zamanın Abbasi Halifesi Me'mun'dan yardım ve destek gördü. Bağdat'taki Saray Kütüphanesi'nin idaresi kendisine verildi. Matematik ve Astronomide araştırmalar yaptı.

Doğu ve Batı ilim aleminde Cebir'e yaptığı katkılarla ün yapıp, tanınan Harizmi; bu sahada ilk eser sahibidir. Eserlerinde Avrupa'nın bilmediği "sıfır"ı kullanıp, cebir işlemlerini geometrik düşüncelerle temellendirdi. Harizmi, "Kitab'ül Muhtasar fi Hesab'il Cebri Mukabele" adlı eserinde, "cebir" kelimesini Matematiğe kazandırdı. Cebir konuları metodik ve sistematik olarak ilk defa ortaya koydu. Zamanın matematiğine yeni bir yön vermiştir.

Latince'ye çevrilip, Avrupa'da yüzyıllarca faydalanılan, "Kitab'ül Muhtasar fi Hesab'il Cebri Mukabele" 'nin Arapça aslıyla Batı dillerine tercümesi Avrupa ve Amerika'da yayınlandı. Eser; bir önsöz, beş bölüm ve bir de ek bölümden meydana geliyordu. Muhteva olarak; birinci ve ikinci dereceden denklemlerin çözüm şekilleri, bilinmeyenleri, çeşitli cebir hesaplamalarını misallerle açıkladıktan sonra; nazari ve tatbiki hesaplama şekilleri, zamanın hükümet işlerine ait hesapların yapılması, kanalların açılması, bina yapımı, esnaf ve tüccar için lüzumlu işaretleri kapsıyordu. İkinci önremli eseri: "Kitab-el Muhtasar fi hisaballindi" isimli kitabıdır. Arapça aslı mevcut olmayan, Cambridge Üniversitesi'nde bulunan ve "Algoritmi de numero indoram" adlı Latince kitaptır. Bugünkü "logaritma" terimi, Harizmi'nin bu eserinde Latice, "algazizmi" olarak geçtiği sanılmaktadır.

KAYNAKCA:http://www.ebilge.com/15126/El-Harezmi_kimdir.html

                  CEBİR NEDİR GÜNÜMÜZDE HANGİ ALANLARDA KULLANILIR?
Cebir, bir matematik dalıdır. Bilinmeyen değerlerin, işaret ve harflerle sembolize edilmiş birtakım denklemlerle bulunması temeline dayanmaktadır. Bu temeli ilk olarak ortaya koyan ise Harezmî'dir. Zaten cebir ismi, Harezmi' nin 'El’Kitab’ül-Muhtasar fi Hısab’il - Cebri ve’l-Mukabele” adlı eserinden gelmektedirharfleri veya işaretleri kullanarak yapılan hesaplamalardır kelime anlamı cebirin.
ha ne işimize yarar derseniz; mühendislik,teknoloji ve diğer bilim alanlarında kullanılması dışında esas önemi daha başkadır.
eskiden düşünen insan astronomiyi,doğayı ve feslefeyi düşünürken soyut düşünce gücüne ihtiyaç duymuştu.işte bu soyut yeteneği geliştirebilecek en kuvvetli olgu da matematiktir.matematikte (cebirde) bir problemmi çözerken onu canlandırırsınız kafanızda,sezgileriniz,varsayımlarınız,yaratıcılığınız ve keşfetme gibi yeteneklerinizi kullanırsınız ve bunları parlatırsınız.işte tüm bu yetenekler de insanın hayatında oldukça önemli yer tutar.sadece bir havuz problemini çözmek değildir yani matematikte amaç. bu problemi çözerken veya çözmeye çalışırken aslında farkında olmadan bir sürü yeteneğinizi de kullanıyor ve hayatın diğer alanlarında bunları farketmeden harekete geçiriyorsunuz. muhakeme etme gücünüzü kuvvetlendiriyorsunuz. akıl ve mantıkla hareket edip de olaylara kalıcı çözümler üretebiliyorsunuz.
e daha ne olsun?
şimdi gel de sorma be insan! hikaye ne işe yarar?
müzik ne işe yarar?
şiir ne işe yarar? ve daha bir sürü şey ne işe yarar diye sormaktansa yaşayarak farkı farkedin derim.
(bakınız: insan, hayat, şiir, kedi, şimdi, müzik, akıl, bilim, matematik, yara)
cebir, yani aslolarak matematik...
başka ek manaları olsada, en genel kullanımı matematik elbette...
önceden ders adı olarak da kullanmışlar ya, ne yazık şimdi na mümkün...
halihazırda ismini koruyan hallerinden biri lineer cebir diye bir alt dal...
neyi çağrıştırıyor mu diye soruyorum şimdi kendime ve hayatı tanımlayabilmenin, çevrendeki herşeyi algı süzgeçinden geçirebilmenin biricik aracı kanımca...
KAYNAKCA:http://www.sorucevap.com/bilimkultur/fenbilimleri/matematik/sorucevap.asp?327964

     
CEBİRİN TARİHSEL GELİLİMİNDE ROL ALAN   ÜNLÜ TÜRK MATEMATİKÇİLE
1-)ÖMER HAYYAM
2-)GELENBEVİ İSMAİL EFEN
3-)MOLLA LÜTFİ
4-)HÜSEYİN TEFHİK PAŞA
5-)MATRAKÇI NASUH
6-)CAHİT ARF
7-)ALİ KUŞÇU
8-)KERİM ERİM
9-)SELMAN AKBULUT
10-)HAREZMİ
11-)SALEH ZEKİ
12-)ULUĞ BEYÖMER
                            KAYNAKÇA:http://www.scribd.com/doc/24513058/UNLU-TURK-MATEMAT%C4%B0KC%C4%B0LER%C4%B0

Türk İslamda Cebirin Başlangıcı ve Devamı

Objektif olarak hazırlanmış, matematik tarihi eserleri incelendiğinde, açık olarak şu hüküm görülür: Matematiğin geniş bir dalı olan cebire ait temel bilgilerin büyük bir çoğunluğu, 8. ile 16. yüzyıl Türk - İslam Dünyası alimleri tarafından ilk olarak ortaya konulmuş ve belli bir noktaya kadar da geliştirilmiştir.
İslamiyetin Başlangıç Yılları
İslamiyetin başlangıç yıllarında; dini günlerin tespiti, namaz vakitlerinin belirlenmesi, takvim hazırlanması gibi dini problemlerle uğraşılmış olunduğu muhakkak ise de, o devir İslam matematikçilerinin, arazi ölçüleri, veraset hesapları, yükseklik tayini ve günlük yaşantı için gerekli pratik ölçme ve hesaplamalar hakkında bazı çalışmaların varlığı söz konusu olabilir. Hamid Dilgan; Büyük Matematikçi Ömer Hayyam adlı eserinde bu konuda şunları yazar : "İslam matematiği, ancak hicretin ikinci yüzyıl ortalarında Bağdat'ta doğmuştur." Ancak bu tarihten itibaren, Bağdat'ta kurulan ve bugünkü Üniversitelere benzer kurum olan Dar-ül Hikme'de başta matematik olmak üzere, öteki bilimler hızla gelişmeye başlamıştır.
Gıyasüddin Cemşid ve Cebir
Gıyasüddin Cemşid, aritmetikle ilgili ilmi çalışmalarının yanında, cebirde yüksek dereceden nümerik denklemlerin yaklaşık çözümlerine, kendi görüşü olarak ortaya koyduğu orjinal çözüm yolları ile, etkinliğini zamanımıza kadar sürdürmüştür. Bu konuda; özellikle; ax3 + x3 = bx tipindeki üçüncü derece denklemlerin çözümünde, zamanı için yeni olan çözüm yolları ortaya koymuştur.
                        CEBİRE NİYE İHTİYAÇ DUYULUR
Denklemlerin bulunması esasına dayanır cebir bulunması.Bazı şeyler cebir yoluyla harflendirilir.Cebir olmasa harflendirilmezdi.Temeller El Harezmiden alınmıştır.Cebir adı Harezmi’nin “El’Kitab’ül-Muhtasar fi Hısab’il - Cebri ve’l-Mukabele” adlı eserinden gelmektedir.
KAYNAKÇA:ERAY
 
CEBİRİ BEN KEŞFETSEYDİM
Adını ercayi koyardım.
CEBİRİN ÇEŞİTLERİ
1)Kısatma Safha
2)Retorik Safha
3)Sembolik Safha
                                                     Rasyonel Sayılar
Rasyonel Sayılar, (oranlı sayılar) iki tamsayının birbirine oranı ile ifade edilebilen sayılardır.Rasyonel sayılar kümesi, tam sayıların bir genişlemesidir ve \mathbb{Q} ile gösterilir. \mathbb{Q} kümesi genelde şöyle tanımlanır:
                                             ÇARKIFELEĞİM
Resim:








\mathbb Q = \{ \frac{a}{b} | a,b \in \mathbb Z \and b \neq 0 \}
(a ve b tam sayı ve sıfır olmamak üzere a/b şeklindeki sayılara Rasyonel sayı denir)

\frac{2}{3} ve \frac{4}{6} veya \frac{6}{9} eşdeğer Rasyonel sayılardır. Dolayısıyla her Rasyonel sayı sonsuz şekilde ifade edilebilir. Rasyonel sayıların en basit formu a\! ve b\! tamsayılarının ortak böleninin olmadığı a/b\! ifadesidir. Her tam sayı Rasyonel sayıdır. Çünkü -3=\frac{-3}{1} veya 0=\frac{0}{1} veya 43=\frac{43}{1} şeklinde yani Rasyonel sayı tanımına uygun biçimde yazılabilirler.Rasyonel sayılar kümesi \mathbb{Q}, tam sayılar kümesi \mathbb{Z}'yi kapsar. Yani \mathbb{Z} \subset \mathbb{Q}.Daha ince bir tanımı ise tam sayılar üzerinden tanımlanacak bir denklik bağıntısıyla yapılabilir. Böylece her denklik sınıfı bir Rasyonel sayı olarak anılır. \mathbb{Z} \times \mathbb{Z} kümesinden seçilmiş keyfî (a,b) ve (c,d) öğeleri için "~" bağıntısı (a,b) \sim (c,d) \Leftrightarrow ad=bc, \quad b,d \not= 0 olarak tanımlansın. Bunun bir denklik bağıntısı olduğu kolaylıkla kanıtlanabilir. Bu durumda, denklik sınıfları \overline{(a,b)} = \{(a,b) | (a,b) \sim (c,d) \} olurlar. Rasyonel sayı ise basitçe \frac{a}{b} = \overline{(a,b)} şeklinde tanımlanır.Tanımda paydanın sıfır olmama şartı \frac{a}{0} ifadesinin tanımlanmamış olmasındandır. Bir sayının sıfıra bölümü tanımsızdır.Sıfırdan büyük olan rasyonel sayılara pozitif rasyonel sayılar, sıfırdan küçük rasyonel sayılar da negatif rasyonel sayılar denir.Pozitif rasyonel sayılar kümesi \mathbb Q^{+}ile gösterilir. Negatif rasyonel sayılar kümesi\mathbb Q^{-}ile gösterilir.

Örneğin

Dörde bölünüp, dörtte biri kesilip alınmış ve geri kalan dörtte üçü gösterilen bir yuvarlak pasta
Yandaki şekilde,bir bütün yuvarlak pasta 4 eş parçaya bölünmüş ve bu 4 eş parçalardan her birisi \frac{1}{4} olarak görülmektedir. Ancak bir parça alınmış olduğundan kalan eksikdir. Geriye kalan, dört eşit parçaya bölünmüş bütünün üç tane parçası (yani 3de 4 oranı) veya (kesiri)dir. Bu \frac{3}{4} ifadesi şeklinde gösterilir. Burada ifadede kesir çizgisinin üstündeki değere (yani 3e) pay, kesir çizgisinin altındaki değere (yani 4’e) payda denir. Bu kesir, “üç bölü dört” ya da “dörtte üç” diye okunur.



                                               ÇARKIFELEĞİM
VİDEO

ÖZDEĞERLENDİRME:Ödev çok eğlenceliydi.Ödevi yaparken eğlenirken öğrendim.Rasyonel Sayıları daha iyi anladım.Ödev beni olumlu düzeyde etkiledi.
Çarkıfeleğin Soruları:
25:Puanlık Soru:2/4+3/4:5/4
                             3/5+3/5:6/5
                             4/5+3/5:7/5

50 Puanlık Soru:3/4+4/6:17/12
                             1/4+2/3:11/12
                             1/2+2/3:7/6

75 Puanlık Soru: (2/3)+6/12:-14/12
                              4/9+(-1/3):1/9
                              (-3/4)-1/3:13/12

100 PUANLIK SORU:(-1/4)-(-3/8):1/8
                                      2/3-(-1/4):11/12
                                      [3/4+(-2/4)]:-2/4

KAYNAKÇALARIM:
1)http://tr.wikipedia.org/wiki/Rasyonel_say%C4%B1lar
2)7.Sınıf Matematik Ders Kitabı
3)7.Sınıf Matematik Çalışma Kitabı


9 yorum:

  1. Ödevin çok güzel olmuş.bilgilerde bilgilendirici videon güzel olmuş ama çok az görsel koymuşsun biraz daha görsel olsaydı güzel olurdu.

    YanıtlaSil
  2. teşekkür ederim seval.Ama görsel derken ne gibi görsel çarkıfeleğimin görselimi bilgi olarak görselmi

    YanıtlaSil
  3. ödevin güzel olmuş ama soru sayısını artırırsan güzel olcak

    YanıtlaSil
  4. tavsiyen için teşekkür ederim serhat

    YanıtlaSil
  5. çarkıfelek resmi biraz daha koysaydın daha güzel olurdu...

    YanıtlaSil
  6. bir adet resim bir adev video bence ödev için yeterli ama yinede tavsiyenden dolayı teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  7. Ödevin gayet güzel olmuş tasarımı iyi bilgiler kısa ve öz videon gaye açıklayıcı kısacası çok güzel olmus.

    YanıtlaSil